loading...
مجله ماشین | جدیدترین خبرها و تصاویر

محصول جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو

ادمین بازدید : 497 دوشنبه 16 شهريور 1394 نظرات (0)
مدیران ایران خودرو این روزها سرگرم مذاکرات فشرده‌ای با مدیران پژو فرانسه هستند. البته طبق روال گذشته دوباره مدیران پژو دست بالا را در مذاکرات گرفته‌اند و ایران خودرو هم از غرامتی که باید از پژو بابت زیان ترک ناگهانی ایران طلب کند صرف نظر کرده است .

۳ محصول جدید، تحفه‌های پژو برای ایران خودرو

به گزارش دنیای خودرو به نقل از اقتصادنیوز، مدیران ایران خودرو این روزها سرگرم مذاکرات فشرده‌ای با مدیران پژو فرانسه هستند. البته طبق روال گذشته دوباره مدیران پژو دست بالا را در مذاکرات گرفته‌اند و ایران خودرو هم از غرامتی که باید از پژو بابت زیان ترک ناگهانی ایران طلب کند، صرف نظر کرده است. این در حالی است که محسن صالحی‌نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که در قرارداد جدید نکته‌ای در خصوص پرداخت غرامت پژو به ایران به دلیل قطع همکاری در قرار داد دوره قبل آورده شده یا خیر؟ می‌گوید: در قرارداد دوره قبل هیچگونه خلف وعده از سوی پژو مشاهده نشد، به این دلیل چنین مساله‌ای مطرح نشده است.

پژو در حالی سال ۹۱ بازار ایران را ترک و شریکش ایران خودرو را تنها گذاشت که شرکت ایران خودرو برای تولیدات محصولات پژو به تنهایی سرمایه‌گذاری چند میلیاردی کرده بود. اما پژو که سرمایه‌گذاری در ایران نکرده بود ترجیح داد در شرایط سخت شریکش را در ایران تنها بگذارد. البته این شرکت با این کار بازار ایران را از دست می‌داد اما در سوی مقابل شرکت جنرال موتورز که هشت درصد سهام پژو را خریده بود قول بازارهای جدید را به پژو داده بود. قولی که البته به واقعیت نرسید و جنرال موتورز هم در نهایت سهامش در شرکت پژو را واگذار کرد.

این بار مدیران ایران خودرو می‌گویند برای آنکه تجربه پیشین تکرار نشود پژو را راضی کرده‌اند در ایران سرمایه‌گذاری کند و تنها با سرمایه‌گذاری مستقیم پژو حاضراند دوباره همکاری با این شرکت فرانسوی را آغاز کنند. البته این ادعاها تا کنون از طرف پژو فرانسه تایید نشده است.

این شرکت بدون قولی خاص آن هم با اما و اگر، تنها حاضر شده از واردات چند محصولش به ایران خبر دهد. این شرکت با محافظه کاری‌های رایج یک شرکت فرانسوی اعلام کرده اگر همه چیز خوب پیش رود سعی می‌کند این محصولات را در ایران تولید کند.

سه محصولی که پژو سعی دارد ابتدا به صورت وارداتی در بازار ایران وارد کند خودروهای پژو ۲۰۸، پژو ۳۰۱ و پژو ۲۰۰۸ هستند. هر سه خودرو با اینکه کلاس متفاوتی دارند اما روی یک پلت فرم توسعه یافته‌اند و احتمالا اگر این محصولات در ایران تولید شوند از موتور ۱۱۰ اسب بخاری کنونی (tu5 ) که در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ استفاده می‌شود بهره خواهند برد.

پژو ۳۰۱ و پلت فرم آن احتمالا جایگزین پژو ۴۰۵ و پلت فرم آن در ایران خودرو خواهد شد. پژو ۳۰۱ محصول ارزان قیمت شرکت پژو در کلاس سی محسوب می‌شود که در ایران با موتور ۱۶۰۰ سی سی بنزنی با ۱۱۰ اسب بخار عرضه خواهد شد. برخی منابع خبری قیمت احتمالی این خودرو را بالای ۶۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند و این در حالی است که قیمت این خودرو در بازار جهانی حدود ۱۰ هزار یورو است.

رقیب سر سخت پژو ۳۰۱ در بازار جهانی و ایران، تندر ۹۰ است . خصوصیت فنی دو خودرو بسیار شبیه یکدیگر است و به نظر می‌رسد نسبت به تندر ۹۰ تولیدی در ایران، پژو ۳۰۱ قیافه بهتری دارد. البته اگر این محصول با قیمت بالای ۶۰ میلیون تومان عرضه شود شانس کمی در برابر تندر ۹۰ خواهد داشت . قیمت تندر ۹۰ فول هم اکنون در بازار ۴۴ میلیون تومان است.

پژو ۲۰۰۸ که دیگر محصول پژو در ایران خواهد بود یک کراس اوور محسوب می‌شود . کراس اوورها خودروهای ما بین شاسی بلند و خودروهای سواری هستند که معمولا بر روی پلت فرم خودروهای سواری توسعه پیدا کرده‌اند.

رقیب احتمالی این محصول در بازار ایران احتمالا محصول دیگری از ایران خودرو یعنی رنو کپچر خواهد بود. این کراس اوور رنو هم قرار است پس از توافق هسته‌ای در
ایران خودرو ساخته شود. مهمترین خصوصیت ۲۰۰۸ اشتراکات در پلت فرم با پژو ۳۰۱ است. پژو با استفاده از پلت فرم پژو ۲۰۸ و پژو ۳۰۱ خودرو ۲۰۰۸ را توسعه داده است. این موضوع کمک می‌کند تا ایران خودرو راحت‌تر این خودرو را داخلی‌سازی کند چرا که اگر در ابتدا پژو ۳۰۱ در ایران داخلی‌سازی شود به دلیل اشتراکات فراوان می‌توان ۲۰۰۸ را راحت تر در ایران داخلی‌سازی کرد. از رقیبان احتمالی این خودرو در آینده می‌توان به رنو کپچر و سوزوکی گرند ویتارا (محصولات ایران خودرو ) رنو داستر و کلئوس (محصولات پارس خودرو )و کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره کرد.

موتور این خودرو هم مانند پژو ۳۰۱ حدود ۱۱۰ اسب بخار قدرت دارد و از نوع ۱۶۰۰ سی سی است. این موتور توسعه یافته موتور تیپ ۵ پژو ۲۰۶ است البته احتمال دارد برای افزایش داخلی‌سازی از موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در پژ ۲۰۰۸ و ۳۰۱ تولیدی در ایران استفاده شود. قیمت احتمالی پژو ۲۰۰۸ بالای ۹۰ میلیون تومان تخمین زده می‌شود.

پژو ۲۰۸ دیگر محصول پژو برای ایران است. این خودرو دو نسل جدیدتر از پژو ۲۰۶ است و می‌توان آن را نوه پژو ۲۰۶ دانست. قیمت این خودرو در بازار اروپا از حدود ۱۲ هزار یورو شروع می‌شود؛ یعنی اگر این خودرو بخواهد وارد ایران شود با توجه به تعرفه و مالیات و سود ۱۰ درصدی برای شرکت، قیمتی بالای ۷۵ میلیون تومان خواهد داشت. که با این قیمت در بخش خودروهای وارداتی چندان شانسی نخواهد داشت . اما در صورت تولید در ایران و استفاده از قطعات داخلی با درصد بالای ۵۰ درصد، قیمتی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان خواهد داشت که در این صورت می‌تواند یکی از خودروهای موفق بازار باشد . این میزان داخلی‌سازی امکانپذیر است، چرا که برخی قطعات این خودرو مانند گیبرکس و موتور می‌تواند با پژو ۲۰۶ یکسان باشند.

آیا رویکرد پژو تغییر خواهد کرد؟
در گذشته یکی از مشکلات اساسی با پژو سودجوی یک طرفه این شرکت در ایران بود. این شرکت بارها زیر وعده‌های صادراتی خود زد در حالی که پژو ۲۰۶ صندوقدار با پول ایران خودرو طراحی شده بود و قرار بود از ایران به زنجیره جهانی پژو صادر شود اما این اتفاق روی نداد.

به گزارش اقتصادنیوز، پژو بارهای جلوی صادرات پژوهای تولیدی در ایران را به بازارهای صادراتی‌اش گرفت. حتی در یک نمونه درباره صادرات پژو ۲۰۶ توسط ایران خودرو به بازار روسیه، کار به دعوای حقوقی رسید. علت هم مشخص بود تولیدات ایرانی با کیفیتی تقریبا یکسان در آن سال‌ها (قبل از سال ۸۵ ) قیمت ارزان‌تری نسبت به مدل‌هایی داشتند که در اروپا تولید می‌شدند. تا قبل از سال ۸۵ تولیدات پژو ۲۰۶ در ایران از نظر کیفیت معمولا بین تولید کنندگان پژو در جهان وضعیت خوبی داشت.

درباره انتقال دانش فنی هم پژو بارها کارشکنی کرده بود. به گونه‌ای که برخی قطعه‌سازان از دادن نقشه‌های غلط از سوی پژو شکایت داشتند. در حادثه آتش سوزی‌ها پژو ۴۰۵ هم با اینکه ایراد از قطعه‌ای بود که در فرانسه و توسط شرکت ولئو فرانسه تولید می‌شد پژو کمترین همکاری را کرد. تمام این پیش زمینه‌های منفی سبب می‌شود این سوال مطرح شود که آیا این بار رویکرد پژو برای بازگشت به بازار ایران تغییر کرده است. آیا پژو این بار حاضر به سرمایه‌گذاری مستقیم در ایران می‌شود. و آیا با سرمایه‌گذاری مستقیم رویکرد پژو نسبت به بازار ایران تغییر می‌کند؟

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    تبلیغات


    آمار سایت
  • کل مطالب : 480
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 6
  • آی پی امروز : 25
  • آی پی دیروز : 29
  • بازدید امروز : 48
  • باردید دیروز : 54
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 874
  • بازدید ماه : 2,375
  • بازدید سال : 16,517
  • بازدید کلی : 878,526