close
تبلیغات در اینترنت
خودروهای ایرانی - 4

چرا قیمت کارخانه و بازار خودروها متفاوت است؟




تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروها قابل توجه و میلیون تومانی است. دلیل این موضوع چیست؟

افت تیراژ تولید خودرو در سال‌های اخیر و بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضای این محصولات ایجاد تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها را به دنبال داشته است.

این موضوع موجب شده که بسیاری از خریداران، خودرو را به امید کسب سود از خودروسازان داخلی خریداری کرده و به قیمت بالاتری در بازار آزاد عرضه کنند.

با این حال رییس شورای رقابت یکی از اهداف این شورا در تعیین قیمت جدید خودروها را از بین ‌بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها اعلام کرده است.

در این شرایط فاصله بین قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای پرتیراژ میلیون تومانی است به‌گونه‌ای که هم‌اکنون قیمت رسمی پژو 405 معادل 25 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت بازار آن 29 میلیون تومان است.

قیمت کارخانه‌ای پژو 206 تیپ پنج نیز 35 میلیون و 440 هزار تومان و قیمت بازار آن 38 میلیون تومان است. قیمت رسمی مگان 2000 نیز معادل 76 میلیون و 779 هزار تومان و قیمت بازار آن 102 میلیون تومان است.

همچنین خودروی مزدا 3 نیز در حالی در بازار به قیمت حدود 130 میلیون تومان به فروش می‌رسد که قیمت کارخانه‌ای آن 105 میلیون تومان است. تندر 90 نیز در حالی در بازار حدود 40 میلیون تومان قیمت خورده که قیمت کارخانه‌ای آن حدود 36 میلیون تومان است.

در چنین اوضاع و احوالی برخی کارشناسان معتقدند که تنها راه از بین بردن فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، افزایش تولید این محصولات و ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای آن است.

به گفته این کارشناسان باید فاصله‌ بین قیمت کارخانه و بازار خودروها از بین برود تا انگیزه‌های موجود برای دلالی و واسطه‌گری در این بازار از بین رفته و تنها مصرف‌کنندگان واقعی نسبت به خرید خودرو از خودروساز اقدام کنند.

در این زمینه بهروز مشهدی - عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت - می‌گوید: کمتر بودن عرضه خودرو نسبت به تقاضای آن دلیل اصلی ایجاد فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها است.

وی با بیان این‌که به هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا موجب افزایش نرخ خودروها در بازار آزاد شده است، تصریح کرد: این موضوع نیز به نوبه خود سوداگرانه شدن رفتار بسیاری از خریداران خودرو را به دنبال داشته است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل وجود فاصله بین قیمت کارخانه و بازار خودروها بسیاری از خریداران سعی می‌کنند با خرید خودرو از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد سود چند میلیون تومانی کسب کنند.

مشهدی با بیان این‌که برای از بین رفتن تفاوت بین قیمت کارخانه و بازار خودروها باید علت ایجاد چنین شرایطی برطرف شود، تصریح کرد: بنابراین اقدام اصلی در این زمینه افزایش تولید خودرو برای ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای این محصولات است.

وی ادامه می‌دهد: در آن صورت شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد خودروها و به همان نسبت کمتر شدن انگیزه‌های سوداگرانه و واسطه‌ای در این بازار خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به این‌که در حال حاضر چقدر از تقاضای خرید خودرو از خودروسازان واقعی است؟ اظهار می‌کند: در این زمینه نمی‌توان رقم دقیقی را اعلام کرد اما مسلما تفاوت چند میلیونی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها برای بسیاری از مصرف‌کنندگان به ویژه در شرایط فعلی اقتصادی کشور جذاب و وسوسه کننده است.

 

 

منبع: ایسنا


نویسنده : ادمین | تاریخ : جمعه 13 تير 1393 | بازدید ها : 179 بار

ماه رمضان بازار خودرو را به رکود برد




رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران از تداوم رکود در بازار خودروهای داخلی خبر داد و گفت : آغاز ماه مبارک رمضان بر رکود در بازار خودروهای داخلی دامن زده و موجب افزایش رکود در بازار این خودروها شده است.

غلامحسین قاسمیان افزود : در شرایطی که بلاتکلیفی در قیمت خودروها موجب راکد شدن بازار خودرو شده بود ورود به ماه مبارک رمضان نیز مزید بر علت گردید واین وضعیت را تشدید کرد به طوری که هم اکنون هیچ گونه خرید و فروشی در بازار خودروهای داخلی صورت نمی گیرد.  

وی  همچنین به تاثیر رکود ایجاد شده در قیمت خودروها در بازار اشاره کرد و افزود : هم اکنون رکود کنونی در بازار خودرو تا حدودی بر افت قیمت خودروهای داخلی تاثیر گذاشته و موجب کاهش جزئی در قیمت برخی از خودروها شده است .

وی گفت : پیش بینی می شود پس از اتمام ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی تا حدوی بازار خودرو جان گرفته و شرایط فعلی خارج شود.

وی با توجه به رکود و آرامش حاکم بر بازار خودرو در چند ماه اخیر افزود : البته با توجه به اقتصاد بیمار ایران این پیش بینی نیز دور از ذهن است اما انتظار می رود با آغاز تعطیلات مدارس و اتمام ماه رمضان در اوایل مرداد چنین شرایطی در بازار خودرو ایجاد شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران همچنین در خصوص بازار خودروهای وارداتی گفت : بازار خودروهای خارجی نیز همانند بازار داخلی ها ، راکد است و تغییری در بازار خرید و فروش این قبیل خودروها بوجود نیامده است.

قاسمیان در خصوص تاثیر تغییر شرایط واردات خودرو بر روند قیمت خودروهای وارداتی اظهار داشت : البته این تغییر در شرایط واردات خودرو و واردات خودروها بر مبنای میزان مصرف سوخت تا حدوی بر قیمت این خودرو تاثیر گذاشت و در ماه گذشته موجب افزایش چند درصدی قیمت وارداتی ها شد .

 

منبع: خبر خودرو


نویسنده : ادمین | تاریخ : پنجشنبه 12 تير 1393 | بازدید ها : 125 بار

واردات مشروط به اسقاط خودروها شد




معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با تشریح دو شرط جدید واردات خودروهای خارجی توسط واردکنندگان، اعلام کرد: تمامی واردکنندگان خودرو موظف هستند به تناسب میزان مصرف بنزین خودرو وارداتی، خودرو فرسوده اسقاط کنند.

محمد حیدری پاشاکی درباره جزئیات ساز و کار جدید اسقاط و واردات خودروهای خارجی، گفت: تمامی وارد کنندگان خودرو موظف می شوند به تناسب میزان مصرف سوخت خودرو وارداتی، خودرو فرسوده اسقاط کنند.

این مقام مسئول افزود: با توجه به حجم واردات خودرو به کشور فرصت مناسبی به تمامی وارد کنندگان خودرو داده شده تاخود را برای اعمال قانون آماده سازند.
سرپرست معاونت نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت با اشاره به ورود خودروهای وارداتی و تناسب آن با اسقاط خودرو های فرسوده، تصریح کرد: برنامه ستاد سوخت خروج خودرو های فرسوده و کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور است و معیار تعداد اسقاط خودرو فرسوده میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی است.
این مقام مسئول با اشاره به تعداد 940 هزار خودرو سواری و وانت فرسوده در کشور اظهار کرد: میزان مصرف بنزین و آلایندگی خودروهای فرسوده به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلودگی هوا، گاه تا چند برابر یک خودروی معمولی است و در همین راستا لزوم تسریع در اجرای این قانون اجتناب ناپذیر است.
حیدری با اشاره به بند یک تصویب نامه مورخ 14/7/93 هیئت وزیران بیان کرد: تمامی وارد کنندگان موظف به اجرای این قانون هستند و با توجه به ایجاد بسترهای اجرایی لازم، این قانون تحت نظارت ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اجرایی خواهد شد.
معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با اشاره به یک میلیون و400 هزار خودرو فرسوده اسقاط شده است خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود با اجرای این طرح، سرعت اسقاط خودروهای فرسوده به میزان قابل توجهی افزایش یابد .

نویسنده : ادمین | تاریخ : سه شنبه 03 تير 1393 | بازدید ها : 119 بار

قیمت جدید پژو 206 هنوز به ما ابلاغ نشده است




عضو ناظر شورای رقابت از تعیین نشدن قیمت پژو 206 توسط شورای رقابت خبر داده و معاون ایران خودرو هم گفته که شورای رقابت هنوز قیمت جدید خودروها را به آن‌ها ابلاغ نکرده است.

نادر قاضی پور درباره تعیین قیمت جدید پژو 206 توسط شورای رقابت گفت: تا کنون جلسه‌ای برای تعیین قیمت این خودرو در شورای رقابت برگزار نشده و شورای رقابت هنوز در خصوص افزایش قیمت این خودرو تصمیم گیری نکرده است.

وی یادآور شد: شورای رقابت در روز چهارشنبه گذشته جلسه ای را با خودروسازان برگزار کرد ولی در این جلسه در خصوص قیمت پژو206 تصمیم گیری نشد.

در همین رابطه معاون بازاریابی و فروش گروه صنعتی ایران خودرو نیز گفته که تاکنون شورای رقابت ابلاغیه‌ای در خصوص قیمت جدید خودروها به ما نداشته است.

عبدالله بابایی در پاسخ به این که چه زمانی قیمت جدید خودروها اجرایی می‌شود، خاطرنشان کرد: ابهاماتی در رابطه با قیمت‌های اعلامی از سوی شورای رقابت وجود داشت که جلساتی برگزار و با ارائه اطلاعات لازم ابهامات برطرف شد.

وی با بیان این‌که هنوز شورای رقابت قیمت‌های جدید به ما ابلاغ نکرده است خاطرنشان کرد: به محض ابلاغیه شورای رقابت قیمت‌های اعلامی اجرایی خواهد شد.

براساس اخبار به دست آمده در جریان مذاکرات شورای رقابت و ایران خودرو ابهامات موجود در زمینه قیمت خودروی 206 برطرف شده است. پیش‌بینی می‌شود با ابلاغ قیمت‌های جدید از سوی شورای رقابت قیمت این خودرو براساس مدل‌های مختلف بین یک تا سه درصد افزایش یابد.

به عنوان نمونه قیمت جدید پژو206 تیپ5 تاکنون حدود 35 میلیون و 430 هزار تومان از سوی ایران خودرو به فروش می‌رسید که با احتساب افزایش یک تا سه درصدی، قیمت جدید آن حداقل 35 میلیون و 800هزار تومان و حداکثر 36 میلیون و 500 هزار تومان خواهد شد.


نویسنده : ادمین | تاریخ : یکشنبه 01 تير 1393 | بازدید ها : 95 بار

عرضه انواع محصولات جدید مسافری و باری شرکت ایران خودرو دیزل




کاردیل - شرکت ایران خودرو دیزل در سیزدهمین نمایشگاه خودرو شیراز انواع محصولات باری و مسافری خود را عرضه کرده است.

 
معاون کیفیت ایران خودرو دیزل در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه شیراز در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو، از عرضه سه محصول جدید در آینده نزدیک خیر داد و گفت : مینی بوس آرین ، نوعی کامیونت جدید ، کشنده فوتون  و مدل از اتوبوس شهری ،چند محصول جدید شرکت ایران خودرو دیزل است که در آینده نزدیک به بازار عرضه می شوند.
 
بهنام خلج افزود : هم اکنون قرارداد های اولیه با شرکتها و سازمان های مورد در خواست مینی بوس آرین در حال انعقاد است بدین ترتیب پیش بینی می شود طی ماههای آتی به صورت انبوه تولید و در نیمه اول امسال به بازار عرضه شود.
 
 وی در ادامه به محصولات عرضه شده در نمایشگاه شیراز اشاره کرد و گفت :  مدلی اتوبوس 12 متری  با طراحی و ساخت شرکت ایران خودرو دیزل و نوعی اتوبوس یوتانگ به صورت CKD  از محصولات مسافری است که در نمایشگاه شیراز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 
 
وی تاکید کرد : همچنین نوعی محصول مسافری جدید دیگر نیز در این نمایشگاه عرضه شده که در آینده نزدیک به مرحله تولید انبوه می رسد علاوه بر آن مینی بوس جدید دیگری که به لحاظ قوای محرکه موتور و گیربکس از مرغوب ترین و بهترین ها در عرصه بین المللی تهیه  و تامین شده در نمایشگاه شیراز عرضه شده است.
 
وی گفت : این محصول به لحاظ آلایندگی به مراتب از محصولات نسل قبل بسیار بهتر بوده و موتور آن با سطح آلایندگی یورو3 است و قابلیت ارتقاء به سطح آلایندگی یورو4 را نیز دارد.
 
وی همچنین در خصوص محصولات باری عرضه شده در نمایشگاه شیراز گفت : کامیونت جدیدی با موتور جدید و سطح آلایندگی بالاتر نسبت به محصولات نسل قدیم از محصولات باری است که در این نمایشگاه عرضه شده است البته تمام این محصولات به جزء اتوبوس یوتانگ با طراحی بخش مهندسی و فنی شرکت ایران خودرو دیزل ساخته و برند ایران خودرو دیزل تولید می شوند.
 
معاون کیفیت ایران خودرو دیزل همچنین با اشاره به برخی از محصولات جدید عرضه شده در نمایشگاه شیراز اظهار داشت : پیکاپ فوتون دو کابین ، به صورت فول سی کی دی از دیگر محصولاتی است در این نمایشگاه عرضه شده است این محصول با موتور دیزل و استاندارد آلایندگی یورو4 تولید شده و ایران خودرو دیزل اولین شرکتی است که یک چنین محصولی را با موتور دیزلی و استاندارد آلایندگی یورو4 تولید کرده است و تاکنون  400 دستگاه آن به بازار عرضه شده است.
 
خلج افزود:از دیگر محصولات عرضه شده در نمایشگاه شیراز کامیون کشنده فوتون است که نمونه  اولیه آن در نمایشگاه عرضه شده است ولی قطعا در سال 93 به تولید انبوه خواهد رسید و دو محصول کامیون سهند و آریا نیز از دیگر محصولاتی است تاکنون تولید و به بازار عرضه شده و در نمایشگاه شیراز با کاربری در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

نویسنده : ادمین | تاریخ : جمعه 23 خرداد 1393 | بازدید ها : 243 بار

قیمت انواع خودرو در بازار




کاردیل - در واقع اگرچه بازار خودرو کمی (فقط کمی) از مواضع گران خود عقب‌نشینی کرده، اما این اتفاق سبب نشده که مردم برای خرید دست به‌کار شوند؛ زیرا هنوز هم گرانی در بازار حکمرانی می‌کند. آن‌طور که خبر می‌رسد، اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی همچنان بالاست و در برخی خودروها به بالای 20 میلیون تومان نیز می‌رسد. 

به اعتقاد کارشناسان، مشتریان به‌دلیل آنکه منتظر اتفاقات بهتری در آینده هستند و گمان به ارزانی بیشتر خودروهای داخلی می‌برند، فعلا تمایلی به خرید‌و‌فروش خودرو ندارند. البته فعالان بازار، رکود فعلی را ناشی از دلایل دیگری نیز می‌دانند و تاکید می‌کنند همزمانی امتحانات پایان سال و بازی‌های جام جهانی 2014 و همچنین در پیش بودن ماه رمضان، از جمله دیگر عوامل تاثیرگذار بر راکد شدن بازار خودرو کشور و تمایل کم مردم برای خرید خودرو است.
به اعتقاد آنها، اوضاع فعلی حداقل تا پایان ماه رمضان ادامه خواهد داشت و پس از آن و به‌دلیل آغاز دور جدید مسافرت‌ها، خرید‌و‌فروش خودرو رونقی نسبی را به خود خواهد دید. در این شرایط، البته نهایی شدن قیمت‌گذاری خودرو نیز اثر مهمی بر آینده بازار خودرو کشور خواهد داشت؛ به‌نحوی‌که اگر تکلیف قیمت خودروهای داخلی مشخص و مردم نسبت به عدم‌تغییر آن مطمئن شوند، تقاضای خاموش بازار خودرو به تدریج خود را نشان خواهد داد. طی یک سال و نیم گذشته، به‌دلیل آنکه تکلیف قیمت خودرو مشخص نبود و مردم نمی‌دانستند در آینده چه اتفاقی در این مورد خواهد افتاد، بازار خودرو به اصطلاح تق‌ولق بود و مشتریان در انتظار بهترین فرصت برای خرید به سر می‌بردند و هنوز هم می‌برند و از همین رو بازار ماه‌هاست رونق را به خود ندیده است.
 
 
مگان در نزدیکی‌های 100 میلیون
 
اما به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروها در هفته جاری به چه شکل بوده است.آن‌طورکه نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت می‌گویند، این هفته قیمت مگان به 97 میلیون تومان رسیده که نشان از جهش دو میلیونی آن دارد. این میهمان فرانسوی، در دو ماه نخست امسال هیچ تولیدی نداشته و بر این اساس باید کمبود مگان را در بازار دلیل اصلی گرانی‌اش دانست.
مگان تا همین دو سال پیش قیمتی حول و حوش 40 میلیون تومان داشت و تیراژش نیز مناسب بود، اما مجموعه اتفاقاتی که رخ داد (رشد شدید نرخ ارز و کاهش فعالیت‌های رنو در ایران)، تولید و عرضه این خودرو را به شدت پایین آورد و قیمت آن رفته رفته رشد کرد و حالا به 97 میلیون تومان رسیده است. ازآنجاکه مگان در دوماهه ابتدایی امسال تولیدی نداشته و خبر امیدوارکننده‌ای نیز در مورد بازگشت آن به خط تولید، منتشر نشده، هیچ بعید نیست این میهمان فرانسوی تا چندی دیگر قیمت 100 میلیون تومان را نیز تجربه کند.
از مگان که بگذریم، هموطنش تندر-90 نیز روزهای گرانی را در بازار خودرو می‌گذراند، هرچند تولیدش در دو ماه امسال افزایشی بوده است.
به گفته فعالان بازار، تندر-90 مدل E2 ایران خودرو در حال حاضر 39 میلیون تومان قیمت دارد و مدل پارس خودرویی‌اش نیز یک میلیون تومان گران تر به فروش می‌رسد. 
تندر مدل E1 هم 35 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع از تثبیت آن حکایت می‌کند. فعالان بازار در مورد تیبا نیز می‌گویند که این خودرو با تغییر قیمتی روبه‌رو نبوده و در حال حاضر 23 میلیون و 600 هزار تومان به‌فروش می‌رسد. 
همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که مانند مگان هیچ تولیدی در دو ماه نخست امسال نداشته، 138میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و نیسان تیانا هم با وضعی مشابه مگان و ویتارا در تولید، قیمتی برابر با 150 میلیون تومان را به خود می‌بیند.
از بازار پژو 206 تیپ 5 هم خبر می‌رسد که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش، 39 میلیون تومان خرید‌و‌فروش می‌شود و مدل صندوقدار و V8 آن نیز قیمتی برابر با 38 میلیون و 700 هزار تومان را داراست.
پژو 206 پیش تر مدل‌هایی به نام تیپ 2 و V9 و V20 نیز داشته که با توجه به توقف تولیدشان، دیگر در بازار یافت نمی‌شوند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم‌اکنون پژو ۴۰۵ با قیمتی برابر با 29میلیون تومان به فروش می‌رسد و سمند مدل LX نیز 32 میلیون تومان به فروش می‌رود. پژو پارس نیز هم‌اکنون در مدل داشبورد جدید و یورو4 و مجهز به موتور TU5 خود قیمتی معادل 41 میلیون تومان دارد. البته برخی مدل‌های دیگر پارس را می‌توان تا 36 میلیون تومان نیز خرید. 
از پارس که بگذریم، رانا هم روزهای گرانی را در بازار سپری می‌کند، به‌نحوی‌که قیمت آن هم‌اکنون به 34 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.
در بین پرایدها نیز مدل 131 قیمتی برابر با 19 میلیون و 500 هزار تومان دارد و مدل 132 مجهز به یورو4 آن نیز 20 میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رسد. پراید 111 نیز که گران‌ترین عضو خانواده پراید به شمار می‌رود، قیمتی حدود 21 میلیون تومان دارد و چندی پیش تا مرز 22 میلیون تومان نیز پیش رفت.

نویسنده : ادمین | تاریخ : پنجشنبه 22 خرداد 1393 | بازدید ها : 137 بار

نمونه سازی قطعات وانت پی یو 1 شروع شد




کاردیل - نمونه سازی قطعات وانت جدید ایران خودرو – پی یو 1 – در ساپکو و شبکه تامین شروع شد.      

این قطعات شامل سپرهای جلو و عقب، مجموعه چراغ های جلو و عقب، سینی زیر درب موتور ( آپر کاور) و سایر قطعات جدید این خودرو است.
 
این فرایند از اوایل سال جاری شکل گرفته و نمونه ها در حال نصب بر روی خودروهای در حال تکمیل در ایران خودرو است. قالب های قطعات بزرگ در شرکت قالب های صنعتی ایران خودرو و قالب های قطعات کوچک در زنجیره تامین ساپکو طراحی شده و در مراحل نهایی ساخت است.
 
این گزارش می افزاید: نمونه سازی این قطعات با استفاده از فناوری   stereolithography    انجام می گیرد که در ایران تنها ساپکو آن را در اختیار دارد. ترکیه هم این فناوری را دارد اما ایران خودرو بسیار پیشتر به آن دست یافته است.
 
گزارش ایکوپرس حاکی است، در این فناوری، نمونه سازی قطعات در فرایند vacuum casting  ( وکیوم کستینگ ) و با استفاده از قالب های سلیکونی انجام و قطعات تمامی محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با همین شیوه نمونه سازی می شود.
 
قطعه سازان شبکه تامین ساپکو در حال تکمیل قالب های قطعات وانت پی یو1 و آماده سازی برای پیش تولید قطعات این خودرو هستند که بر اساس برنامه تا پیش از نیمه دوم سال جاری به مرحله پیش تولید می رسد.

نویسنده : ادمین | تاریخ : پنجشنبه 22 خرداد 1393 | بازدید ها : 175 بار